Zo krijg je free publicity als radioprogramma
Zo krijg je free publicity als radioprogramma
Jennifer Delano sprak over PR bij Omroep Diemen. Wim Vinju presenteert elke woensdagmiddag DMN Hollandia, een radioprogramma waarin hij Nederlandstalige muziek draait en vaak nieuwe muziek laat horen. Wim vroeg zich af: ‘Wat moet ik doen om in 2023 10 keer zo bekend te worden?’
PR-aanpak voor radio
Wim vertelt hoe het nu gaat: ‘Platenlabels leveren muziek aan, met een begeleidend persbericht uiteraard. Ik bel de artiesten op en ze vertellen dan ook wat er de komende tijd nog meer uit gaat komen. Daar zitten ook minder bekende artiesten bij die net één plaatje hebben uitgebracht en nog bekender willen worden’.
Jennifers marketingtip: maak gebruik van socialmediakanalen en bouw je fanbase op
Jennifer tipt Wim: ‘Maak gebruik van social media. Laat je volgers weten als een artiest in je programma is geweest. Tag de artiest in de post en laat ze de post zelf ook delen ‘.
Artiest in radioprogramma
Jennifer: ‘Laat artiesten langskomen in je radioprogramma om de single te lanceren. Dat nieuws kun je daarna weer delen op andere kanalen: ‘Artiest X lanceert single op Omroep Diemen’.
Landelijke publiciteit
J: ‘Wil je graag in de landelijke media komen? Zorg dan voor een primeur of iets anders nieuwswaardigs. Ontfutsel iets interessants bij de artiest. Dit kun je doorsturen naar bijvoorbeeld Shownieuws of RTL Boulevard. Je laat hen uiteraard jouw radioprogramma benoemen als ze dit nieuws delen met hun kijkers’.
Vraag: Wat is een PR don’t?
J: ‘Een don’t: niets doen! Plaatjes draaien en er verder niets op andere kanalen over communiceren. Dat is een gemiste kans’.
Vraag: Wat zou Studio DMN beter kunnen doen om nog meer in de belangstelling te komen bij de Diemense bevolking en omgeving?
J: ‘Ik zou veel politieke kopstukken naar binnen halen, warm onthalen en hun verhaal laten doen. Zij zijn aan het einde van de rit degene die de subsidieknop open of dicht kunnen draaien. Laat de burgemeester of wethouder wekelijks terugkomen om een vraag te beantwoorden en bouw zo een band met ze op. Zorg er voor het voortbestaan van lokale omroepen voor, dat zij zich niet meer kunnen voorstellen dat ze niet meer te gast kunnen zijn in een lokaal radioprogramma’.
Beluister hieronder het volledige interview.
Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert
Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!
- Ontdek dé 7 redenen waarom de concurrent wel in de media komt en jij niet.
- Volg mijn online training: Zo kiest de media voor jou!
- Gegarandeerd zichtbaar in de media met jouw persbericht? Laat mij je helpen!
- Eerst even bellen? Plan een gratis 15-minutengesprek in.