In PR is het belangrijk dat je opvalt - De Jennifer Delano Podcast Afl. 018 met Kaya-Quintana Broekhuijsen

In PR is het belangrijk dat je opvalt - De Jennifer Delano Podcast, afl. 018 met Kaya-Quintana Broekhuijsen

Kaya Quintana Broekhuijsen lanceerde haar nieuwe  business school voor ondernemers, maar is gestart als PR en Marketing bedrijf. Ook zij heeft te maken met ondernemersstruggles.

De klant die niet betaalde

Tijdens de lockdown van 2020 kreeg ze van een klant te horen dat hij de rekeningen niet meer kon betalen. Omdat niemand toen wist waar hij aan toe was, heeft Kaya aangegeven dat er een maand pauze in de betalingen kon komen, maar dat er daarna toch wel weer betaald moest gaan worden. De klant bleef daarna echter aangeven niet te kunnen betalen, maar ondertussen zag zij hem wel nieuw personeel werven, personeelsfeestjes organiseren en geld uitgeven.

“We hebben toen aan de bel getrokken en gezegd dat de betalingen weer moesten gebeuren en toen wilde de klant ineens het contract opzeggen. Gelukkig hadden wij de contracten goed geregeld, dus we zijn eerst gaan proberen het zelf op te lossen. Daar zijn we niet uitgekomen en uiteindelijk hebben we het in augustus 2021 voor de rechter laten komen. Uiteindelijk zijn wij in het gelijk gesteld door de rechter.”

Communiceer afspraken altijd per mail

“Dit hadden we ook niet aan zien komen,” vertelt Kaya. “We waren al een jaar onderweg met deze klant en dan verwacht je niet dat ze ineens omdraaien. In een situatie als deze probeer je met elkaar mee te bewegen, maar uiteindelijk bewoog hij niet meer mee en toen moesten we wel deze stappen nemen.” Broekhuijsen communiceert afspraken met klanten, zowel tussentijds als nieuwe afspraken, altijd per mail met de klant, zodat alles zwart op wit staat, waardoor alles transparant blijft.  

Verwachtingsmanagement

Verwachtingsmanagement is ook heel belangrijk. Je moet heel duidelijk maken dat je niet direct bij Eva Jinek aan tafel kunt komen. Daarom moet je de klant heel goed uitvragen over hun doelen en verwachtingen van een PR-campagne. “Ik doe heel vaak mode en beauty voor lifestyle bedrijven, maar in de afgelopen twee jaar was corona hot topic en niemand zat te wachten op de nieuwste lipstick. Ik merkte het vooral bij ondernemers die zichzelf wilden presenteren,” zegt Kaya, “daar moest ik echt heel duidelijk maken dat ze niet elke week nieuwswaarde hadden en dat ze geduld moesten hebben voor ze in de media konden komen.”

“Het is ook niet ‘even regelen’,” vervolgt Kaya. “Je moet bellen, mailen, pitchen, verhaal bijschaven, persbericht aanscherpen, voordat een journalist denkt: ‘Hier zit wat interessants voor mij in’. En dat vergeten mensen nog wel eens. Je komt niet zomaar ‘even’ in de media. Het resultaat kan ook iedere keer anders zijn en daar moet de klant ook duidelijk op gewezen worden. Misschien heb je de eerste keer een voltreffer en is het de volgende keer minder en ben je niet nieuwswaardig genoeg.”

 Luister het hele verhaal in de podcast!




Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert

Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!