Een boek schrijven over *&!-klanten en ondernemerschap, was dat wel zo handig?
Het is iets waar ik nooit bij stil heb gestaan. De vraag: wat zijn de gevolgen als je een boek uitbrengt over het type klanten dat je beter kwijt dan rijk bent voor je bedrijf?
Zo’n acht à negen maanden na de lancering onthul ik de drie grootste gevolgen sinds ik mijn managementboek lanceerde. Positief en iets minder positief. Er ging veel goed, laten we het daar maar even op houden.
Gevolg 1: Beste maand(en) uit mijn pr-carrière
De lancering van mijn eerste managementboek Nee zeggen loont! trok de aandacht. Het boek kwam op #1 in de Managementboek top 100 binnen en bleef daar een paar weken staan.
Daarna volgde een van de succesvolste maanden uit mijn pr-carrière. Geweldige campagnes, schitterende verhalen en veel publiciteit voor innovatieve zakelijke dienstverleners.
(PS. Ik ben nog op zoek naar tien B2B-dienstverleners die onderdeel willen zijn van de miljard euro aan media-aandacht die ik binnen drie jaar ga aantrekken.)
Gevolg 2: Er zijn meer mensen die willen wat ik heb
Als je een eigen managementboek lanceert en je zoekt hiervoor een freepublicityspecialist, wie huur je dan in: de pr-agent om de hoek of een pr-specialist die zelf haar boek lanceerde en wekenlang op de eerste positie heeft gestaan?
Het zal je niet verbazen dat ik, na de lancering van mijn eigen boek, verschillende boeken richting de media heb gebracht of daar nu aan werk. Het is geweldig om te doen – heerlijk om schrijfcollega's te ontmoeten en hun harde werk zichtbaar te maken.
Gevolg 3: *&!-klanten deselecteren zichzelf
Een vreemd gesprek dat ik nu een paar keer heb gehad, is dat iemand tijdens een telefoongesprek aangeeft bang te zijn om in mijn boek te verschijnen als een van de nieuwe *&!-klanten. Bizar, toch? Dit zijn mensen die ik nauwelijks ken, en zo deselecteren ze zichzelf als klant. Of beschouwen ze zichzelf als iemand die zich niet netjes zal gedragen?
Laat ik beginnen te zeggen dat mijn boek af is. Het is klaar en te koop. Ik zal de komende tijd geen (grote) updates meer doen. Die heb ik al gedaan voordat het boek uitkwam, onder bezielende leiding van mijn uitgever.
Bovendien heb ik geen enkele motivatie om een *&!-klant met naam en toenaam te noemen in een boek. Ik geef graag aandacht aan klanten die willen groeien in zichtbaarheid, expertise, geloofwaardigheid en relevantie. Want waar je aandacht aan besteedt, groeit.
Durft je het aan om te werken met iemand die een boek schreef over *&!-klanten?
Ik heb nu nog ruimte in het aankomende kwartaal voor zakelijke dienstverleners die gratis publiciteit willen aantrekken.
Liever (eerst) het boek lezen? Bestel de gesigneerde versies nu hier: http://www.neezeggenloont.nl