De belangrijkste 7 tips uit het boek Leven zonder smartphonestress
Leven zonder smartphonestress: de 7 belangrijkste tips
Afgelopen week las ik het boek Leven zonder smartphonestress. De basis van het boek is het onderzoek van Alexander Markowetz, die als een van de eerste wereldburgers onderzoek deed naar de gevolgen van smartphonegebruik op ons leven. Ik hoef je niet uit te leggen dat je er best wel zere handen en nek van kunt krijgen. Maar mentaal gezien kan niet iedereen de juiste keuzes maken. En dat is best wel lastig als je wilt ondernemen/werken en je hebt zo’n smartphone ervoor nodig. In deze blog de handigste tips uit het boek.
Tip 1 – Gebruik de pomodorotechniek
Francesco Cirillo ontwikkelde een timemanagementtechniek vóórdat het mobieletelefoniegebruik een vlucht nam. De pomodorotechniek heet zo, omdat Cirillo voor de meting van de tijd een keukenwekker in de vorm van een tomaat gebruikte (in het Italiaans is dat pomodoro).
- je schrijft op wat de taak is die gedaan moet worden;
- je zet de stopwatch op 25 minuten (en de smartphone op vliegtuigstand of al het geluid uit en je legt hem op z’n kop zodat je het scherm niet ziet);
- je werkt aan de omschreven taak (en niets anders) tot de wekker afgaat;
- je neemt een pauze van vijf minuten;
- na vier pomodori (2 uur lang elke 25 minuten werken en dan 5 minuten pauze) neem je een langere pauze van 15 tot 20 minuten.
Tip 2 – Onderzoek wat je het meest onderbreekt – en pak dat anders aan
In het boek zijn 4 verschillende onderbrekingen te vinden. Hoe vaak we worden onderbroken, hoe minder we voor elkaar krijgen op een dag. Heel onhandig. Aan het einde van de rit zijn we nauwelijks verder gekomen en voelen we ons er ook niet lekkerder bij. Je wordt vooral blij als je na een werkdag voelt dat het goed is gegaan, toch?
Een lang telefoongesprek, een videochat of de computer vormen een totale onderbreking. Die eisen veel tijd op.
Surfen op het internet. Dit is een dominante onderbreking. Eist een groot deel van onze concentratie op en vertraagt onze eigenlijke plannen.
Dm’en met collega’s of vrienden. Dit is afleiding. Zorgt dat we langzamer zijn, onze aandacht ergens anders is en we minder nauwkeurig werken.
Muziek luisteren, tv kijken. Achtergrondactiviteiten. Zorgt dat we niet direct onderbreken, maar wel dat we minder snel en nauwkeurig zijn.
Tip 3 – Neem pauzes in je leven (zowel werk als privé dus)
We hebben geen pauzes meer. Waar we eerst nog echt aan het wachten waren ergens op, zitten we nu nog even wat mailtjes te versturen. Of spelen we een spelletje. Niemand zit meer op een bankje in het park en kijkt omhoog naar de bomen of de lucht. Zelfs op vakantie hebben we moeite met niets doen. Dat is slecht voor ons. Pauzes hebben een functie, ze zijn namelijk belangrijk voor onze geestelijke gezondheid. Onze hersenen hebben tijd nodig om uit te rusten, omdat we anders de kans lopen om ziek te worden. Michaele Dewar van de University of Edinburgh ontdekte dat we onze geheugenprestaties gigantisch kunnen vergroten als we een kleine rustpauze inlassen. 5 tot 10 minuten per uur.
Tip 4 – Doe alles helemaal
Als je een pauze neemt, benut deze dan ook echt. Hij telt niet als je tijdens deze 5 minuten 2 keer op je mobiel kijkt. Je hebt dan wel 2 keer 2 minuten dat niet gedaan, maar je was niet echt tot rust. Je kunt ’s nachts wel 8 uur in je bed liggen, maar als je 10 keer kort wakker wordt gemaakt en iemand een zaklamp in je oog schijnt, dan heb je wel 7 uur kunnen slapen, maar je bent wel kapot. Oftewel: als je vakantie hebt, maar je checkt wel je mails … Al doe je dat maar 30 minuten in 14 dagen, dan is de ontspannende werking van de vakantie weg. Zonde.
Tip 5 – Meet eens wat je met die smartphone doet
iPhones meten dat sinds kort zelf. Maar er zijn op andere telefoons ook apps hiervoor. Check eens welke apps je gebruikt. Hoelang je online bent en wat je dan doet. Ontdek de zinloze tijdvreters en doe er wat aan. Het is niet leuk. Maar in het boek werd als voorbeeld Hugh McGuire genoemd, die erachter kwam dat hij zelfs bij het dansoptreden van zijn dochter zijn Twitter en mails checkte. Wat een gemiste kans.
Tip 6 – Ontwerp een digitaal dieet
De eerdergenoemde Hugh McGuire ontwierp een eigen digitaal dieet. Laat je gerust inspireren. Hij verbood zichzelf Twitter en Facebook te openen tijdens werktijd. Als tweede las hij geen artikelen meer waarop hij toevallig stuitte. Als derde legde hij zichzelf een smartphone- en computerverbod op in zijn slaapkamer. Als vierde stopte hij met ’s avonds tv-kijken, maar nam hij een boek mee naar bed. Deze manier van kiezen in beslissingen heet nudging. Veel van onze acties zien de 2 mannen achter deze term als irrationeel. Rationeel willen we ons misschien wel anders gedragen, maar onderbewuste mechanismen verleiden ons steeds weer tot tegenovergesteld handelen.
Tip 7 – Sorteer je berichten
Bedenk bij elk binnenkomend bericht, maar ook bij elk bericht dat jij wilt versturen, wat het is: is het belangrijk, maar niet dringend? Hoef je niet je collega na 20.00 uur hiermee lastig te vallen? Kan ook gewoon morgen bij de koffie.
Is iets dringend en belangrijk? Ga niet mailen of sms’en. Bel of maak een afspraak met iemand om het te bespreken.
Is het niet dringend en niet belangrijk? Mail alleen de mensen die er direct bij betrokken zijn.
Verder is het een reuze interessant boek (hier de link). Niet echt goed samen te vatten in 7 tips. Maar hierboven mijn poging. Welke tip neem jij mee?
Zonder smartphonestress in de media verschijnen met jouw bedrijf?
Ben jij benieuwd wat goede publiciteit kan betekenen voor jouw bedrijf? Zonder dat je er smartphonestress van krijgt? Volg dan mijn online training Zo kiest de media voor jou! In 90 minuten leer jij hoe je hoe journalisten keer op keer voor jou kiezen!
Lees meer over mijn online training Zo kiest de media voor jou!