Blauw, geel, rood of groen? Businesscoaching met de DISC-kleuren - De Jennifer Delano Podcast Afl. 011 met Eugène Kuisch

In deze aflevering van de podcast spreekt onderneemster en free publicity expert Jennifer Delano met Eugène Kuisch van U-town Business Booster. Eugène houdt zich bezig met business coaching en teamontwikkeling. Je mag hem ’s nachts wakker maken voor business coaching want hij helpt graag ondernemers om hun plannen van papier te halen en in de realiteit te zetten.

Eugène is groot fan van het DISC-model. Hij zet dit in omdat het praktisch is en het geeft mensen een taal waarmee ze kunnen communiceren. “Je kunt daarbij heel snel zien wat bij iemand past, welke stijl hij of zij hanteert om problemen op te lossen of te communiceren. Maar het gaat ook om stabiliteit en regels die je jezelf en anderen oplegt. Je ziet dan hoe je daar mee omgaat en of mensen zich aan elkaar gaan ergeren of dat ze juist succesvol kunnen samenwerken,” legt Eugène uit.

In dit model zijn vier kleuren gedefinieerd: blauw, geel, rood en groen. Eugène zit zelf hoog in het rood en heeft daarnaast ook geel, dus hij is daadkrachtig en invloedrijk. Blauw staat voor perfectie, details en structuur. Groene mensen zijn juist stabiel en geel is interactief. Door deze kleuren te kennen, kun je leren hoe je met elkaar kunt omgaan.

“Een voorbeeld daarvan is dat ik mijn tijd als accountmanager bij KPN bij een potentiële klant kwam die had gevraagd of ik de offerte al een paar dagen van tevoren wilde toesturen. De afspraak was om tien uur en ik kwam om tien voor half binnen. Het gesprek verliep heel stroef. Toen ik vroeg wat er aan de hand was, kwam het hoge woord eruit. Hij verwachtte bepaalde dingen van mij en daar had ik me niet aan gehouden. Dat gaf hem een vervelend gevoel. Ik heb het gelukkig kunnen repareren, maar ik stond al met 3-0 achter,” vertelt Kuisch. Afspraak is afspraak vertaalt zo iemand vaak naar is deze persoon wel betrouwbaar?

Wil je meer weten over hoe je met verschillende kleuren mensen moet omgaan en hoe Eugène Kuisch de situatie met de klant toch nog heeft kunnen redden? Luister dan naar de Jennifer Delano podcast!