'Ik wil geen klanten die in een shady business zitten' - De Jennifer Delano Podcast Afl. 012 met Jordi Bron

Jordi Bron van Red Panda Works is business to business Growth hacker. De naam van het bedrijf is best bijzonder. Jordi legt uit hoe dat zo tot stand gekomen is: “Op een gegeven moment waren we twee bedrijven aan het splitsen en de boekhouder vertelde dat het handiger was als dat nog net binnen het kwartaal zou vallen. Dus we hadden nog twee dagen om ons in te schrijven bij de KvK. Toen ben ik gaan googelen op wat sterke namen zijn en daar kwam uit dat namen met kleuren en dieren het beste onthouden werden. Ik kwam toen op Blue Whale, maar dat vond ik te lomp en te traag, dus uiteindelijk werd het Red Panda. Het bleek nog echt een bestaand diertje te zijn ook. Rood is ook gewoon een heel sterke kleur en panda’s hebben een gunfactor omdat je het beestje gewoon niet niet leuk kunt vinden. Dus toen werd het Red Panda Works.”

Ook Jordi heeft last gehad van vervelende klanten. “Zeker in het begin als je alles aanpakt omdat je geld wil verdienen. Naarmate je het je beter kunt permitteren ga je vaker ‘nee’ zeggen en worden de ‘jaatjes’ veel sterker. De klant moet gewoon bij je passen op basis van missie en visie en op basis van harde cijfers.” Red Panda Works kiest voor bedrijven met 10 tot 100 fte en zowel aan de onderkant als aan de bovenkant maken ze wel uitzonderingen, maar dan kijken ze echt naar bepaalde branches waar ze checkmarks willen zetten. “En misschien nog wel moeilijkste: past het bedrijf en de contactpersoon achter het bedrijf bij ons? Want dat is moeilijk meetbaar. Soms kom je pas na een paar weken of maanden erachter dat iemand toch nog niet zo goed past.

“We zeggen dan niet keihard nee, maar nu nog niet,” vertelt Bron. “Een bedrijf kan soms nog andere prioriteiten hebben. We geven een voorzetje: dit zou je volgens ons meteen moeten doen, maar als er andere prioriteiten zijn, dan zetten we de klant nog even ‘on hold’.”

Jordi vindt verwachtingsmanagement heel belangrijk. “In het begin gingen we gewoon van start. Nu spreken we uit welke verwachtingen we hebben en zelfs in de vorm van prognoses. Daarom hebben we vaak na een maand een go-no go moment. Na die maand weten we waar de kansen van het bedrijf liggen omdat we de basis neerzetten in die maand: google analytics, et cetera zodat we echt zien of we van toegevoegde waarde kunnen zijn.”

Meer weten over Red Panda Works en hoe zij met klanten werken? Luister dan naar de Jennifer Delano podcast.