26 oktober 2023 

In die roze jurk wil ik niet dood gevonden worden

Een tijd terug werd ik gevraagd om langs te komen in de fotostudio om een foto te maken voor een mooi magazine dat door heel Nederland wordt verspreid. 

Om te zorgen dat iedereen mooi op de foto zou komen te staan, was er iemand ingehuurd voor de styling. Oftewel: iemand zou voor mij kleding uitzoeken. Ik was meteen wakker en mailde haar of we van tevoren konden overleggen en tot iets konden komen waar we allebei blij van zouden worden. Helaas hoorde ik niets terug op mijn mail. Daarom nam ik op de dag van de fotoshoot (veel van) mijn eigen kleding in de achterbak mee, voor het geval dat.

Ze zag me en zei dat ze er al helemaal uit was wat ik aan mocht: een weinig flatteuze knalroze jurk van een dunne, gladde stof. Ik haalde diep adem en dacht: daar wil ik niet dood in gevonden worden.

Ik vertelde dat ik die niet ging aantrekken. Het werd het begin van een professionele discussie en we kwamen tot een compromis. Het zat niet echt lekker, de schoenen waren uiteraard vier maten te klein (wat is dit toch met die schoenen op fotoshoots?), maar het zag er wel oké en passend met mijn merk uit. Ineens wist ik weer waarom ik klaar was met modellenwerk.

Waarom ik zo’n zeurpiet ben tijdens fotoshoots

Het beschermen van een merk, een bedachte missie en jouw visie, is heel wat werk. Het is het continu controleren van alle persberichten, artikelen en gegeven interviews. Klopt het met wat jij voor ogen hebt? Is dit wat jij wil dat mensen over je lezen of hoe ze met je bedrijf kennismaken?

Alleen al de teksten is een heel karwei, laat staat de visuele beelden. Als je dan – eindelijk – raak hebt, een magazine wil jou interviewen en fotograferen, dan moet die foto natuurlijk ook raak zijn. En daarvoor ben ik wel bereid een lekkere discussie aan te gaan.

Aan het einde winnen we allemaal, natuurlijk. Als ik iets aan heb wat mij past, sta ik ook stukken leuker op de foto en promoot ik het natuurlijk veel actiever in mijn netwerk. Daar zijn zij natuurlijk ook mee geholpen. Oftewel: bedenk waarvoor jij wil staan en zorg dat dat ook is wat je op die foto terugziet.

De roze jurkjes die ik voor mijn klanten wil voorkomen

Voor klanten kijk ik altijd of de foto’s wel laten zien wie zij zijn. Als team, de sfeer, de verhouding man/vrouw, etc., etc. Misschien zijn er wel een paar kleuren dominant in hun bedrijf, dan is dat ook handig om terug te zien in de foto’s.

Jij bent de enige die het beeld dat mensen van jouw bedrijf kunnen krijgen, kan proberen te sturen. De goede kant op kan proberen te krijgen. Een journalist die jouw pad kruist, die ene stylist op een fotoshoot, de buurvrouw die jouw bedrijfsevent bezoekt en erop losschiet met die smartphone of iemand anders, die zijn hier niet mee bezig.

Heb jij een stapel foto’s liggen en geen idee met welke je nu echt naar buiten kan?

Of is het eindelijk tijd om een paar goede te maken? Goede zichtbaarheid is naast een goed verhaal vooral: passend beeldmateriaal. Stuur mij gerust een bericht en laten we even sparren hoe je dit kan aanpakken.  

PS De foto die ik gebruik staat helemaal los van die roze jurk. Zij draagt een schitterende roze jurk en het is een heerlijke foto.

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen