arrow_drop_up arrow_drop_down
23 juni 2020 

Vijf dingen die je niet over mij als freepublicityprofessional weet

Soms is het ook leuk om eens wat meer te delen naast de pr-lessen. Hieronder wat vragen die laatst iemand mij stelde voor een interview. Er staan minimaal vijf dingen in die jij nog niet van mij weet….

Wat schrijven mensen over jou?
Jennifer Delano is de meest spraakmakende freepublicityspecialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor pr. Schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken.

Welke studie heb je gedaan?
Eerst eigenlijk niets. Na mijn mavo, havo en atheneum heb ik wel geprobeerd te studeren, maar vond niet de passende studie. Oftewel: ik ben als ondernemer gewoon begonnen. Na een paar jaar heb ik in de avonduren Communicatie Management gestudeerd (en afgemaakt) en daarnaast heel veel (internationale) workshops en masterclasses gedaan. Ik ben breed geïnteresseerd en ben nooit uitgeleerd. Op dit moment ben ik gestart met een aanvullende master. Het allerbeste wat ik doe, is dat ik mensen inhuur die veel meer gestudeerd hebben dan ik heb gedaan.

Hoe ben je aan de eerste klant gekomen?
Ik heb ooit al mijn geld geïnvesteerd om op een beurs te staan. Daar vond ik dertig prospects en mijn eerste klanten. Ik vond het allemaal doodeng, maar het lukte wel!

Wat zijn jouw dagelijkse taken?
Als ondernemer heb ik een hele rits taken. Maar de belangrijkste zijn deze hieronder.
Mijn eigen marketing: social media bijhouden, vloggen en bloggen.
Mijn sales: ik bel hele lijsten af met potentiële klanten en klanten die meer willen.
Mijn werk: brainstorms doen om nieuws te ontdekken, uitwerken van nieuwshaken om free publicity mee te kunnen genereren, persberichten schrijven, persberichten sturen, nieuws pushen (journalisten spreken) en monitoren van free publicity.

Waar liep je tijdens het begin van je carrière tegenaan?
Mensen vonden mij te jong.
Mensen vonden mij (nog) niet zakelijk genoeg.
Eigenlijk had ik niemand om écht advies aan te vragen.
Ik ben gewoon maar begonnen, maar had moeite om een goed netwerk om mij heen te bouwen.
Daarnaast had ik geen plek om te beginnen, geen kantoor en ik kende ook niemand met een kantoor om bij aan te schuiven. Met een laptop in de horeca zitten, bestond nog niet in die tijd. Wifi ook niet.
Er ontbrak ook een financiële buffer en er bestonden nog geen social media, dus klanten vinden was heel veel ingewikkelder dan nu.
Niets was zelf te bouwen, dus een website was een kostbare business.
Oftewel: ik had alle reden om niet te starten en het niet te halen.

Wat is de les hieruit? Waar een wil is, is een weg. Werk gestructureerd aan jouw netwerk en jouw bekendheid. Mensen huren je niet in om jouw fancy kantoor, maar omdat jij iets weet of kan waar je ze mee kunt helpen. Mensen huren niet iemand in die de beste is, mensen huren iemand in die ze kennen. Met free publicity kun je zorgen dat mensen jou kennen! Ontdek via deze link hoe jouw concurrent dit aanpakt en wat je hiervan kan leren: https://jenniferdelano.nl/de-7-redenen-waarom-de-concurrent-wel-in-de-media-komt-en-jij-niet/ 

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende freepublicityspecialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor pr. Schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken.
Reactie plaatsen

Cookies...ja, gebruiken we!