15 juli 2015 

Weinig moeite, veel bereik: 3 manieren om snel aan nieuwe klanten te komen

Weinig moeite, veel bereik: 3 manieren om snel aan nieuwe klanten te komen

Weinig moeite, veel bereik – veel bereik betekent snel een nieuwe klant erbij. Of meerdere, of handenvol, of tientallen, of honderden klanten. Het begint er allemaal mee dat mensen jouw product zien. Hieronder beschrijf ik de drie manieren om snel aan nieuwe klanten te komen.

1. Adverteren: veel bereik – dure grap

Een veelgebruikte methode is adverteren. Paid media. Dat is precies wat ik níét doe als service, maar ik ken diverse ondernemers die dit voor bedrijven opzetten. En zweren bij deze manier. Laatst sprak ik een bedrijf dat zo’n 30.000 euro per maand investeert in Google AdWords om het bedrijf ”op de kaart te zetten in de eerste maanden”. Dan zijn er nog FacebookAds, TwitterAds en nog veel meer. Een prima manier om snel aan veel bereik en leads te komen. Wel een dure grap. Bezint eer u begint.

2. Social media: veel bereik – tijdsintensieve grap

Een tweede, wat goedkopere manier is het inzetten van eigen media of social media. Owned of rented media. Dat hoeft niet direct geld te kosten, maar is wel een tijdsintensieve grap. Mensen toevoegen aan social media, berichten sturen, updates inplannen, vragen beantwoorden, blogs en nieuwsbrieven schrijven. Het zijn allemaal prima manieren om aan bereik te komen, maar maak je borst maar nat. Aan het werk dus!

3. Free publicity: veel bereik – de slimme manier

De derde methode – weinig moeite, veel bereik – is de manier om aan veel bereik te komen en potentiële klanten aan te trekken. Daarnaast is het dé manier om veel betrouwbaarder bereik op te bouwen dan het inkopen van ‘koude’ advertenties. Wat is het, Jennifer? Het is free publicity. De kunst van goed nieuws maken én dit professioneel en succesvol pitchen aan passende media. Het afgelopen halfjaar deed ik dit voor diverse bedrijven en haalde ik met losse nieuwsfeiten online pr-waardes tussen de 4.200 en 44.000 euro. Dat was alleen aan online publicaties in Nederland. Niet meegerekend in de pr waardes van deze campagnes waren de radio-interviews bij BNR Radio, MKB Radio, Amsterdam FM, publicaties in het Twinckle-magazine en Accountant Week.

Levert dat veel bereik op? Jazeker! Is het dé slimme manier? Jazeker, publicaties worden ervaren als veel betrouwbaarder dan een advertentie. En daarnaast: nieuws maken en pitchen kost dan wel tijd en daarmee geld, maar alle publicaties niet. En die zijn meer dan waardevol en overtreffen qua waarde de investering ruimschoots 🙂

Welke methode spreekt jou aan?

Benieuwd hoe je free publicity kunt inzetten voor jouw bedrijf?

Weet jij waarmee jij de media in wilt en wil je dat ik er een blik op werp? Of heb je geen idee waarmee je de media in wilt, maar wil je dat wel? Plan een vrijblijvend, gratis 15-minutengesprek in en informeer naar de mogelijkheden. Ik help je graag!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen