In deze aflevering van de Jennifer Delano podcast is Janneke van Heugten te gast van VIDM. Dat staat voor Vaker In De Media. Janneke is net als Jennifer free publicity expert, alleen op een andere manier. Janneke heeft soms wel eens last van een soort klant die vervelend kan zijn.
“Soms is er een klant die dan het gratis of het meest laagdrempelige abonnement heeft genomen en dan klaagt over het feit dat hij of zij er niets heeft uitgehaald. Maar dan zie je dat de klant niet de moeite heeft genomen om een sessie bij te wonen of de diensten die in het abonnement zitten, niet heeft gebruikt. In zowel het gratis als het basisabonnement zijn al heel veel mogelijkheden opgenomen voor ondersteuning. Als je van die zaken gebruik maakt, dan kom je echt al veel vaker in de media,” vertelt Janneke. “Je moet er wel ook zelf iets voor doen.”
Dat is voor Janneke enorm frustrerend: mensen betalen ergens voor, maar maken er vervolgens geen gebruik van. Ook als ze achteraf niet mopperen en na een jaar hun lidmaatschap opzeggen, dan vindt Van Heugten dat ook echt jammer. “Dan maar liever geen lidmaatschap afsluiten en dan loop ik dat geld maar mis. Ik wil alleen maar klanten die vaker en beter in de media willen komen. Die er serieus werk van maken om meer publiciteit te krijgen.” Zelf schrijft Janneke geen persberichten meer. Ze geeft nu alleen nog workshops en runt het mediaplatform VIDM.
De medialunches die Janneke gratis aanbiedt via VIDM vindt ze ontzettend leuk om te doen. Waar ze echt een kick van krijgt zijn de mensen die dan ook echt aan de slag gaan met de kennis die zij deelt. Die mensen zijn dan ook echt al vaker in de media geweest, omdat ze door die lunches ook echt begrijpen hoe de media werken. “Ik zet me in voor meer diversiteit in de media. VIDM is dus een maatschappelijk platform en daarom heb ik ook gratis lidmaatschappen. Vaak zijn de mensen met een gratis lidmaatschap dan ook mijn ambassadeur, omdat het voor ze werkt. Het platform staat nu op 1400 leden en ik zou het mooi vinden als we 2000 halen.”
Van Heugten is op zoek naar meer diversiteit in de media en haar ideale klant is daarom een dwarsdoorsnede van de Nederlandse samenleving. Maar de Nederlander bestaat niet. Wil je weten waar Janneke nog naar op zoek is en hoe zij denkt over de huidige stand van zaken met betrekking tot diversiteit in de media? Luister dan naar de Jennifer Delano podcast.