26 augustus 2013 
in bloggen

De kracht van een goede inhaker (plus 3 inhaakmogelijkheden)

Inhaker. Wat is het, maar vooral wat kun je ermee? Een inhaker is een actie die word toegepast op een actuele gebeurtenis of activiteit. Bekende aanhakers zijn bijvoorbeeld de aanhaker waarbij Rexona een oververhitte en zwetende voetbalcoach groot publiceert met de tekst ”wij raden rechts en links versterking aan”. Maar ook prinsjesdag kent veel aanhakers. Van een koningin die een reclamefolders met aanbiedingen leest ”zo moeilijk is bezuinigen toch niet” tot de foto van het parlement met tassen van de Dirk naast iedere stoel.

Deze aanhakers zijn van grote corporate bedrijven met veel budget. Maar wat kun jij als kleiner bedrijf of als ondernemer hiermee? Nou, best wel wat! Hoe kun jij meeprofiteren van iets wat iedereen al kent, of iets wat opkomt in de media.

Inhaker mogelijkheid 1 – Hoe het van origine hoort

Je kunt een meme maken met daarin jouw hoofd/product en een ludieke tekst. Denk eens na hoe deze gebeurtenis combineert met jouw bedrijf. Doe voor een goede inhaker-tekst gerust een oproep op jouw social media. Het is toch zonde wanneer iemand een goede tekst voor een inhaker kent/weet, en jij daar geen gebruik van maakt! Een mooi voorbeeld zijn deze inhakers op de troonwisseling: http://www.versereclame.nl/2013/01/28/de-inhakers-op-beas-troonafstand/

Inhaker mogelijkheid 2 – Hoe het ook kan

Het is niet echt een inhaker, maar het is wel inhaken. Dat is meedoen. Wanneer iemand een feest geeft, of een beurs organiseert, of een leuke avond opzet én het heeft te maken met jouw doelgroep/product: dan moet jij erbij zijn! Contacteer de persoon en vraag of je kan partneren. Veelal worden zij blij van een nieuwe standhouder, of iemand die gratis consults aanbied, of laat zien welke producten er verder nog zijn. Of iemand die de goodybag vult met een leuk item.

Inhaker mogelijkheid 3 – Hoe je kan meehelpen

Inhaken kan natuurlijk ook door de actualiteit rondom het onderwerp mee te helpen. Hoe doe je dat? Wanneer jij iemand in de media ziet verschijnen rondom een event wat eraan komt, of een boek of een onderwerp wat met jouw onderwerp te maken heeft: erop af! Bel of mail hen en vraag of je ze mag interviewen. Organiseer leuke vragen en vuur ze op hen af. Het geeft jouw website nieuwe content, de geïnterviewde is blij met de extra aandacht en jij laat zien dat inhaken op actualiteit jou niet vreemd is!

Waar ga jij op inhaken? Of post hieronder hoe jij van een inhaker een succes maakte!

Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert

Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen