Hoeveel kost een PR bureau

''Een beetje PR-bureau kent natuurlijk zijn media. Als PR-professional geloof ik in een goed verhaal. Want een goed verhaal verkoopt zich altijd. Bij dat goede verhaal vinden we de juiste media om dit aan te pitchen. En dát levert de juiste PR op.''

Jennifer Delano - PR-agent

kosten pr bureau

Kosten pr bureau

PR, ook wel Public Relations genoemd, wordt veel gebruikt door bedrijven en merken. Met behulp van PR kan namelijk op eigen wijze een beeld geschept en bekend gemaakt worden onder de (pers) relaties van het bedrijf of merk. Dankzij een goede PR strategie kunnen er waardevolle relaties worden opgebouwd met invloedrijke personen en klanten. Dit gebeurt uitsluitend op lange termijn, het doel is namelijk om deze personen op een positieve en juiste manier te verbinden aan het merk of bedrijf.


Het is mogelijk om PR zelf op te pakken, alleen kost het benaderen van de juiste mensen en het onderhouden van de relatie behoorlijk wat tijd en moeite. Daarom raad ik je aan om mijn PR bureau in te schakelen. Ik heb namelijk al veel relaties met invloedrijke personen op de juiste plekken opgebouwd. Ik ga ervoor zorgen dat jouw merk of bedrijf met de juiste boodschap bij de juiste personen terechtkomt. Net zoals velen die jou voorgingen, ga ik en mijn team ervoor zorgen dat jij waardevolle publicaties krijgt. Daaruit kunnen zomaar de juiste relaties en tevreden klanten uit volgen. Maar hoeveel kost een PR bureau precies? Dat leg ik je graag uit.

hoeveel kost een pr bureau

Het verschil tussen PR en reclame

Voordat ik je ga vertellen wat de kosten van een PR bureau zijn, is het wellicht handig om eerst te vertellen wat de verschillen zijn tussen PR en reclame. Want wat doet een PR bureau eigenlijk? PR zet je met name in voor het realiseren van publicaties en relaties op de lange termijn. Dit doe je door middel van naamsbekendheid te genereren. Daarnaast probeer je ook om invloedrijke personen aan jouw merk of bedrijf te binden. Hiermee probeer je te bereiken dat deze personen vanuit zichzelf aandacht geven aan jouw merk of bedrijf, ondanks dat je zelf weinig naar buiten brengt. Hier betaal je die persoon niet voor, maar middels de gunfactor genereer je de gewenste publicaties en bijbehorende aandacht.


Voor reclame betaal je echter op het moment dat je er gebruik van wilt maken. Bij reclame moet je ook steeds opnieuw campagnes inkopen om reclame te kunnen blijven maken. Want zodra een reclamecampagne is afgelopen krijg je niet ineens een extra ‘rondje van de zaak’. Aangezien je door middel van reclame geen langdurige relatie opbouwt, vergeten mensen je merk of bedrijf snel op het moment dat je geen reclame meer maakt. Sterker nog: zodra je stopt met betalen is alle exposure direct verdwenen. Met goede PR is dat heel anders.


Het grootste verschil tussen PR en reclame is echter: met behulp van reclame bepaal je exact welke boodschap jouw merk of bedrijf verspreidt. Je kunt zelf kiezen waar, wanneer en hoe. Daar betaal je natuurlijk ook voor. Bij PR is dat niet altijd mogelijk. Met PR probeer je namelijk positieve publicaties te verkrijgen via de meest passende journalisten/mediakanalen. Aangezien je niet betaalt voor publicaties, kun je hen ook niet verplichten om de boodschap op jouw manier te laten verspreiden. Dat weet de lezer ook en daarmee is zo’n publicatie heel waardevol.

kosten pr bureau

De kosten van een PR bureau

De kosten voor een PR bureau kunnen per bureau veel van elkaar verschillen. Gemiddeld kost een enkel persbericht €350,-. Dan staat hij op jouw bureaublad, maar dan is hij nog niet verspreid. Daarnaast hoop je natuurlijk dat die copywriter ook echt weet wanneer iets nieuwswaardig is. Als zij/hij geen idee heeft en jij ook niet – dan was het een dure grap en gaat het je niets opleveren. Als je ervoor kiest om een PR bureau gedurende een aantal maanden in te zetten gaat het je meer kosten. Er zijn bijvoorbeeld bureaus die per maand zo’n €10.000,- van een klant ontvangen. Andere PR bureaus ontvangen weer rond de €20.000,- voor een heel jaar. Hier kunnen vervolgens ook nog de kosten bij komen van samples en producten, die het bureau namens jou weggeeft aan relaties.


Desondanks is het inschakelen van een PR bureau doorgaans de meest voordelige optie. Met behulp van PR kun je namelijk ‘gratis’ een publicatie krijgen in een gerenommeerd magazine, bekende krant of op radio/tv komen. Hier betaal je normaal gesproken gemiddeld €10.000,- (reclame) voor. Laatst de Telegraaf nog gesproken- een advertentie op een halve pagina (1 keer en alleen in de papieren krant) – is 15.000 euro.

wat kost een pr bureau

Maak je bedrijf of merk samen met Jennifer Delano zichtbaar

“Hoeveel kost een PR bureau?” vind ik persoonlijk een zware vraag. Ik vind het namelijk veel belangrijker om te laten zien wat we samen zoal kunnen behalen met PR. Samen met mijn enthousiaste team gevuld met vakmensen gaan we ervoor zorgen dat jouw merk of bedrijf de aandacht krijgt die het verdiend. Ik heb namelijk al duizenden publicaties in gerenommeerde magazines op mijn naam staan, denk bijvoorbeeld aan bij aanschuiven bij Koffietijd (televisieprogramma), een interview bij BNR, een special in de Margriet of artikelen in De Telegraaf. Slechts één persbericht is doorgaans al voldoende om jouw boodschap in de media belangstelling te krijgen. Hiermee kun je jouw social media achterban informeren en deze publicatie delen op jouw website. Met de opgebouwde expertstatus kunnen zomaar verschillende publicaties volgen en ook andere vormen van media aandacht op jouw pad komen. Denk aan televisieprogramma’s als Hart van Nederland en verschillende radioprogramma’s. Op deze manier kun je binnen een paar weken duizenden tot honderdduizenden mensen bereiken en bouw je ook nog eens waardevolle relaties op. De kosten van mijn PR bureau wegen dus totaal niet op tegen de winsten die je zult gaan behalen. Benieuwd wat ik voor jouw merk of bedrijf kan betekenen? Neem vandaag nog contact met mij op, want jouw boodschap verdient nu de aandacht.

Tijd om eens met elkaar te praten?