03 juni 2015 

Meten van PR waarde: check waar jouw persbericht wordt opgepakt

Het meten van PR waarde. Een beetje PR-bureau checkt waar een persbericht wordt opgepakt. Sinds begin dit jaar werk ik voor mijn klanten met een nieuwe service om de PR waarde te meten. In plaats van een stapel losse tools nu met één overzicht. Bij elke freepubliciteitscampagne wordt er online alle publiciteit gemeten. Zowel op website als op social media worden alle berichten gezien. Nieuw hieraan is het volgende: hiernaast word ook de PR waarde van deze publicaties gemeten.

Er wordt gemeten waar er precies is gepubliceerd. Op zowel blogs, in de media, op social media platforms… alles online wordt gezien en op een rij gezet.

Meten wat de waarde is van deze publiciteit

Er wordt gemeten wat precies de waarde is van deze publiciteit. Deze wordt bepaald naar aanleiding van de grootte, het soort media, de afzender én of deze helpt met de branding van het bedrijf.

PR meten in praktijk. De eerste vijf campagnes zijn al gemeten en hebben tot nu toe een waarde tussen 7 en 34 duizend euro aan online nationale waarde. Dat is dus exclusief de offline publicaties en internationale publiciteit. De toegevoegde waarde van PR is nog nooit zo praktisch geweest.

Meerdere updates per jaar

Twee maal per jaar krijgen de gegevens die de PR-waarde bepalen een update. Het gaat hier dan met name om de feitelijke cijfers, zoals advertentiekosten en vertoningen. Deze gegevens samen vormen uiteindelijk de advertentiewaarde van een bron. Naast de advertentiewaarde kijken we ook naar de context rond je campagne of merknaam. Hoe positiever of hoe groter de zichtbaarheid, hoe hoger je mediawaarde. De feitelijke gegevens voor de advertentiewaarde verwerken wij in een enorm bestand, met zelf nog meer formules erin verwerkt. Van vertoningen tot aantal bezoekers tot Alexa-ranking en ga zo maar door.

Waarom is het nodig om updates door te voeren?

Gegevens zoals vertoningen en advertentiekosten wijzigen continue. Vooral startende websites groeien in het begin erg hard en grote websites brengen vaak minimaal 1x per jaar nieuwe advertentietarieven uit. Vandaar dat ik aanraad om regelmatig je  advertentiewaardes te updaten. In je updates kun je ook nieuw toegevoegde websites meenemen, waardoor je ook hiervan weer een PR-waarde voor de berichten kunt berekenen. Zo blijft het bestand up-to-date met de laatste gegevens. Met elke update zijn we dus nog completer. We blijven optimaliseren en vernieuwen, van Twitter tot Fashionchick, en zijn altijd in voor een nieuwe PR-uitdaging.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Lees dan ook: Wat levert een week in de media je op? 3389 euro aan pr-waarde!

Jouw PR waarde meten? Ik help je graag

Wil jij weten wat de waarde is van jouw persbericht? Van jouw PR campagne? Plan een vrijblijvend, gratis 15-minutengesprek in en informeer naar de mogelijkheden. Ik help je graag!

Neem contact op en informeer naar de mogelijkheden.

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen