09 december 2024 
in Tips

Framing: Hoe worden we beïnvloed? Tips en inzichten van wetenschapsjournalist Simon Rozendaal

Framing beïnvloedt hoe we de wereld zien, wat we geloven en hoe we keuzes maken; Simon Rozendaal biedt inzichten en tips om framing te begrijpen en ermee aan de slag te gaan. 

In een wereld waarin we met drie klikken enorm veel informatie kunnen opzoeken en waarin social media onze mening al scrollend beïnvloedt, organiseerde het SMC een event over framing. Het centrale thema tijdens dit event: Of het nu gaat om een foto, een nieuwsbericht of een controversiële uitspraak, framing speelt een bepalende rol in hoe we iets waarnemen. Maar hoe werkt framing eigenlijk? Hoe herken je het? Wie maakt zich hier schuldig aan en waarom? En vooral: hoe kun je er je voordeel mee doen?

In deze blog een terugblik op de belangrijkste inzichten van drie professionals. Vandaag: de visie van wetenschapsjournalist Simon Rozendaal, die de link legt tussen journalistiek en wetenschap.

Wetenschapsjournalist Simon Rozendaal over framing

Framing kent vele vormen, van mild tot agressief. Denk aan:

  • Het weglaten van informatie die niet in je straatje past.
  • Het bewust en planmatig creëren van misleidende “waarheden” over ontwikkelingen of groepen mensen.
  • Samenzweringstheorieën, waarin de bizarste veronderstellingen als feiten worden verkondigd én geaccepteerd.

Waarom doen we aan framing?

Omdat het simpelweg tijd bespaart. We hebben geen tijd om ons overal volledig in te verdiepen. Daarom kiezen we de media en socialmediakanalen die bij ons passen en vertrouwen we erop dat wat zij zeggen, klopt.

Mensen lezen steeds minder boeken en kranten. Media zijn vaak partijdiger. Social media wordt vaker geloofd dan normale media.

Belangrijkste persoonlijke advies:

Accepteer voortschrijdend inzicht. Als je ontdekt dat een verhaal toch anders in elkaar zit of zelfs onjuist blijkt, wees dan bereid om je mening bij te stellen.


Wat betekent framing voor promotie? Drie tips voor bedrijven

Simon Rozendaal benadrukte dat steeds minder mensen kranten lezen. Wat kun je hiermee als bedrijf? Drie praktische tips:

1. Zorg dat je overal zichtbaar bent

Laat je verhaal verschijnen in verschillende kranten en media. Het is belangrijk om een breed publiek te bereiken.

2. Pas je boodschap aan het framingskader van de media

Verschillende media hebben hun eigen invalshoek. Zorg dat je verhaal daarbij past, terwijl het toch herkenbaar en consistent blijft.

3. Wees actief op social media

Social media is dé plek waar verhalen worden gedeeld. Als je daar niet aanwezig bent, mis je kansen.

Hulp nodig?

Wil je aan de slag met een van deze tips en kun je hulp gebruiken bij het vinden van jouw verhaal of het naar buiten brengen ervan? Stuur mij een bericht via dit formulier.

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen