31 augustus 2022 

Een rebranding / even rebranden – een heel karwei

Een rebranding / even rebranden – een heel karwei

Wellicht denk jij erover na om ook eens te rebranden, of heb je het al een keer meegemaakt. Hoe dan ook: het is best wel veel werk. 

Een voorbeeld van rebranding: van eenmanszaak naar BV

Toen ik aan de slag ging om van mijn eenmanszaak een BV te maken en meteen van naam te veranderen: moest ik wel even slikken. Naast een hele administratie, notarisgedoe en heibel bij de banken (ik bespaar je de verhalen, maar wat heb ik veel opnieuw moeten scannen, sturen en dan nog een keer scannen en sturen want papier 2 nam te veel tijd, dus was papier 1 te laat etcetc,) is er ook nog de wereld van de rebranding zelf.

Wat komt er allemaal kijken bij een rebranding?

Die huisstijl (logo en andere uiterlijke kenmerken)

Het kan zijn dat jouw rebranding alleen maar het logo en de look van de website is. Ook een heel werk om dat overal weer hetzelfde te krijgen. Er is altijd weer een pagina waar het oude logo ‘’ook nog staat.’’ Het kan ook zijn dat jij partner bent bij wat partijen en dat daar ook nog jouw oude logo te vinden is- Google daar nog wat naar voor het vinden van de laatste dingetjes.

Een nieuwe naam

Met een nieuwe naam helemaal wat te doen: alle klanten en prospects willen dit vast weten. Daarnaast weet niemand in de branche waar dit nieuwe bedrijf vandaan komt, tenzij je start met communiceren. Laat mensen meegenieten met elke stap door middel van jouw social mediakanalen. Als het eenmaal zover is; denk eraan een ‘’officieel moment te kiezen’’ en het te vieren. Maak dan meteen wat mooie foto’s en video’s en denk eraan om ook de media in te lichten door middel van een persbericht. (Laat me weten als je hier hulp bij nodig is.)

Een nieuw kvk-nummer

Naast al het bovenstaande heb je nu nog meer te doen: en dat is alle contracten omzetten naar nieuwe. Want al jouw klanten kunnen in basis weg als jij jouw oude kvk-bedrijf opdoekt. Oeps! Iets om goed over na te denken. Meteen tijd voor nieuwe algemene voorwaarden, contacten etcetc?

Ik had geen idee waar ik aan begon toen ik eind vorig jaar bedacht dat ik van bedrijf(snaam) en look wilde veranderen. Als team is er hard gewerkt aan eerste de social media kanalen, de website en toen stap voor stap alle andere dingen. Sinds vandaag heb ik een bureaustoel in de juiste kleuren en sinds vorige maand mijn banner. Deze werd binnen een week ontworpen en aangeleverd door Henk (vandewallvormgeving.nl.) Wel handig met al die online meetings. Zo ontdek ik elke week nog ‘oja dat is ook nog niet over naar de nieuwe huisstijl of het nieuwe kvk nummer’ – waarschijnlijk denk ik dat over een jaar nog steeds. Als je een oud logo voorbij ziet komen… geef mij een gil!

Publicitair stond de naamsverandering wel als een huis. Ik schreef hier een blog over: Zelf in de publiciteit in 4 stappen.

Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert

Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen