Dit maakt jouw verhaal nieuwswaardig

Dit maakt jouw verhaal nieuwswaardig: de 7 elementen van nieuwswaarde

Wat maakt een verhaal nieuwswaardig? Oftewel: wat maakt dat een journalist iets wil oppakken of niet? Dit zijn de 7 elementen van nieuwswaarde.

Wat maakt een verhaal nieuwswaardig?

Het is niet makkelijk om het te vangen – de ene keer wordt ‘iets van nieuwswaarde’ heel goed opgepakt en soms wordt ‘iets met grote nieuwswaarde’ lang genegeerd. Het is geen scheikunde waarbij een paar stofjes gegarandeerd iets anders creëren.

Maar er zijn wel ingrediënten te vinden die helpen om een verhaal nieuwswaardig te maken. Hieronder de 7 belangrijkste.

7 elementen van nieuwswaarde

1. Het bizarre

Is jouw nieuws bizar? Trek je bij het lezen van het verhaal je wenkbrauwen op? Dan heb je iets te pakken. Een voorbeeld titel: ‘Groter verlies voor defensieve beleggers in 2022 dan tijdens crisis 2008’

2. Beroemdheid

Een celebrity werkt. Wellicht is dit de grootste no-brainer in dit rijtje. Als er bekende mensen zijn die naar jouw opening komen, jouw product gebruiken of voor jouw bedrijf gaan werken – het helpt! Een voorbeeld titel: Fred Matser overhandigt boek ‘Beyond us’ aan Jan Peter Balkenende en Harm Edens

3. Impact

Hoe groter de impact, hoe groter is jouw bericht. Denk aan een event met tienduizenden mensen. Of iets waar 'alle vrouwen last van hebben' of waar 'elk mkb-bedrijf mee te maken gaat krijgen'. Een onderzoek heeft ook een bepaald aantal ondervraagden nodig. Pas vanaf 1000 ondervraagden kun je iets zeggen over 'wat Nederland ervan vindt'.

4. Actualiteit

Hoe actueler, hoe beter. Gebeurt het overmorgen? Wacht dan niet een maand met het naar buiten te brengen. Onze rebranding hebben we z.s.m. naar buiten gebracht: DelanoPR gaat verder als PRGoeroes. Maar actualiteit zegt iets ook over het tijdsbeeld. Heb jij een onlineoplossing voor iets offlines? Tijdens een lockdown is het interessanter.

5. Nabijheid

Lokale media worden vaak vergeten. Maar deze media worden goed gelezen en zijn vaak erg blij met jouw nieuws. Hoe dichterbij de media bij de plek van het nieuws is, hoe relevanter je nieuws is. Amsterdams nieuws hoort thuis in Het Parool. Rotterdams nieuws is Het Parool? Dan moet het wel een hele grote impact hebben op Amsterdammers.

6. Het menselijk belang

Wat is het belang van dit nieuws? Verandert je werk/event/product levens? Zo ja – hoeveel mensen? Dit is ook iets om in gedachten te houden bij het naar de media gaan.

7. Conflict

Is er een conflict? Een groot gevaar? Waar rook is en mogelijk vuur, ligt een goede nieuwshaak. Überhaupt is waarschuwen voor groot gevaar een goed idee als het om nieuwswaardigheid gaat.

Al met al, het zoeken naar de juiste nieuwshaken is mijn werk. Stuur me een bericht of plan een meeting in. Ik wil graag met jou in gesprek over jouw aankomende nieuwshaak.

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen