Ruurd Boehlee van Sortlist, een bureau dat marketingbureaus en partijen met een marketingvraagstuk aan elkaar verbindt, is te gast in deze aflevering van de Jennifer Delano podcast. Toen Ruurd het onderwerp van de podcast hoorde, had hij een voorbeeld van een klant waarbij eigenlijk alles misging wat er mis kon gaan. De Wet van Murphy was er niks bij.
Sortlist bestaat sinds 2 jaar in Nederland en al snel deden er 50 tot 60 klanten mee. Dit werd gedaan zonder data, omdat die niet voor handen was. “We hadden dus klanten en we wisten dus nog niet wat we konden aanbieden aan de marketingbureaus. Wat konden we nu werkelijk leveren?” vertelt Ruurd. “De bureaus gingen er blind in en ze zagen wel waar het schip strandde. Deze insteek kan betekenen dat er soms bureaus aansluiten die net niet helemaal passen bij wat wij bieden.”
Een bureau in Rotterdam betaalde een flink bedrag, maar kregen niet waarvoor ze betaalden. “Dan ga je in gesprek met die klant om toch te proberen een sterke samenwerking te creëren en om te kijken welke regelingen je kunt treffen. Maar financiële compensatie is niet waarvoor ze zich hadden aangesloten. Ze wilden gewoon leads hebben.”
“Aan de ene kant ben je dus bezig met het binnenhalen van projecten en marketingbureaus en aan de andere kant hadden we door onze groei heel veel mensen nodig.” Ruurd dacht de recruitment, die een ondergeschoven kindje was, wel even snel te kunnen doen door een marketing automation tool op te zetten. Deze tool stuurde automatisch berichtjes via LinkedIn naar potentiële medewerkers vanuit Boehlee’s naam.
“Toen belde het marketingbureau uit Rotterdam. De tool had een van zijn medewerkers benaderd. Dat was een pijnlijk verhaal en ik heb uitgelegd dat we zo’n tool gebruikten, maar ik was daar natuurlijk wel verantwoordelijk voor. Ik heb excuses gemaakt en uiteindelijk waren de plooien weer redelijk gladgestreken en we konden weer redelijk door een deur,” vertelt Boehlee.
Een tijdje later groeide Sortlist uit het toenmalige kantoor en er moest dus een nieuwe ruimte gevonden worden. Die ruimte werd gevonden in het Groothandelsgebouw, waarvoor het bedrijf zo’n drie tot vier maanden op de wachtlijst gestaan had. Wil je weten hoe dit afloopt? Luister dan verder in de Jennifer Delano podcast.