23 februari 2015 

Coaching en zichtbaarheid: ik hielp een ondernemerscoach met haar persbericht en dit is wat er gebeurde

Coaching en zichtbaarheid: ik hielp een ondernemerscoach met haar persbericht en dit is wat er gebeurde

Coaching en zichtbaarheid. Iemand daar op social media al jaren mee bezig is is Sandra Kok.  Zij helpt ondernemers met profilering van zichzelf en hun onderneming. Onlangs besloot Sandra ook voor media-aandacht te gaan. Haar bedrijf You! bestond namelijk 5 jaar. Of ik haar hierbij wilde helpen? Uiteraard! Hoe dat ging lees je in het interview hieronder.

Hallo, Sandra! Fijn dat je er bent! Vertel: waarom koos je als coach voor een pers-aanpak?

Tegenwoordig schijnt het al heel bijzonder te zijn wanneer je het eerste jubileum volmaakt. En nee, een bedrijf starten is niet makkelijk, wel ontzettend leuk!

Was dit jouw eerste persbericht?

Nee, ik heb vaker persberichten geschreven. Deze heeft wel de meeste impact tot nu toe gehad.

Hoe kwam dit persbericht tot stand?

Ik weet ongeveer wat er in een persbericht moet komen en hoe je een persbericht opbouwt (ooit in een verleden geleerd). Toch is het fijn wanneer iemand even meekijkt en meeleest om de puntjes op de i te zetten. Dat heb jij voor mij gedaan.

Wat vond jij anders aan het persbericht na mijn review?

Het was niet wezenlijk anders, maar net wat scherper, een paar extra highlights. Je ziet gewoon dat het jouw vak is.

Wat heb jij met het persbericht gedaan?

Het persbericht heb ik gemaild aan kranten die in de regio uitkomen. Redacties van huis-aan-huisbladen en lokale edities van landelijke kranten.

Waar heb je hem geplaatst?

Deze week zet ik het bericht zelf nog op een aantal digitale pagina’s van kranten. Is het interessant genoeg (blijft afwachten) dan nemen zijn het bericht over voor de gedrukte versie van de krant. Wanneer je de mail stuurt krijg je in de reactie hoe je deze digitale plaatsing kunt regelen.

Wat gebeurde er?

Een dag na mijn mail stond het bericht al direct in de krant die in Amersfoort Noord verschijnt. En ik ben gebeld door een krant die naast de plaatsing van het persbericht ook graag een advertorial willen plaatsen, tegen betaling uiteraard.

Wat leverde het tot nu toe op?

Behalve digitale plaatsing nog niets concreets. De lokale kranten verschijnen in de loop van deze week, dus dan is het D-day.

Wat vind jij belangrijk?

Ik vind het belangrijk dat iedereen, zelfstandig ondernemer of in loondienst, zichzelf goed profileert. Profileren doe je niet alleen op het moment dat je een andere baan of opdracht zoekt, het is een continu proces. Profileren draait volledig om jou, jij bent de schakel in hoe vindbaar, zichtbaar en herkenbaar je bent. Wanneer de profilering van bedrijf en medewerkers op elkaar aansluit, zonder de persoonlijke touch te verliezen, dan profiteren beiden hiervan, nu en in de toekomst. Over beter vindbaar, zichtbaar en herkenbaar zijn, heb ik eind 2014 een eBook geschreven. Je kunt dit gratis downloaden bij de uitgever. Doe er je voordeel mee!

Hiervoor heb je mij eerder gevraagd, toch?

Ja klopt. Er is zoveel te vertellen over jezelf profileren, ik weet maar van een aantal zaken wat meer en van veel zaken een beetje. Veel onderwerpen zijn beschreven, een aantal uitgebreid. Eén daarvan is free publicity voor personen, waarvoor jij een gastbijdrage hebt geschreven.

Tot slot: wat zijn jouw ondernemerstips?

Mijn tip: geef niet te snel op en zorg dat je niet één inkomensbron hebt (bied meerdere diensten aan). Wanneer er op één vlak minder interesse is in een periode, vangen de andere diensten dit dan op.

Een andere tip is om niet alleen een businessplan te maken, maar bovenal te zorgen voor een goed businessmodel. Het businessmodel waar ik mee werk en trainingen/masterclasses in verzorg is direct toepasbaar en visueel. In mijn eBook heb ik hier ook een hoofdstuk aan gewijd. Alleen om hier iets meer over te weten te komen zou ik het eBook snel downloaden.

Heb jij een vraag aan Sandra? Of een extra ondernemerstip? Plaats hem hieronder als comment!

Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert

Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Jennifer Delano
Reactie plaatsen