Ook voor pr geldt: als je niets vraagt, word je overgeslagen
Zo luidt het spreekwoord niet helemaal, maar zo werkt het wel in de praktijk. Als je niets vraagt, word je overgeslagen. Ik merk het al aan de kleine privédingen in mijn leven. Ik wilde heel graag van een kapotte tuintafel af. De ijzerboer die zei dat hij zou komen, kwam niet. Toen ik in mijn netwerk vroeg hoe ik er vanaf kon komen, kreeg ik de gouden tip. Binnen 24 uur was ik er eindelijk vanaf. Zo werkt het niet alleen met van dingen af komen, maar ook áán dingen komen.
“Heb jij geld?”
Een ander voorbeeld. Met regelmaat ben ik in een lokaal winkelcentrum. Er is iemand zo slim geweest om naast de lunchtent een paar van die kinderspeeltuigen neer te zetten. Een busje, een draaimolen, dat werk. En uiteraard kunnen daar muntjes in. Kinderen willen het liefst dat je daar wat geld in gooit. Het allermooist is het natuurlijk wanneer dat autootje heen en weer beweegt met de muziek. En de draaimolen is pas echt leuk wanneer die rondjes draait. Sommige kinderen hebben er echt een sport van gemaakt om zodra een van de ouders geld begint uit te geven, meteen aan boord te gaan. Vaak gooien de ouders er geen geld in. Maar als jij er als volwassene bij staat, vragen ze het aan jou. Zo was er laatst een die gewoon vroeg: “Heb jij geld? Je moet er geld ingooien!”
Vragen loont. Óók voor je pr
Later zat ik daar eens over na te denken en toen kwam ik tot de volgende conclusie: als zij het niet vraagt, gooit niemand er wat in. Oftewel: vragen loont. Als jij niet vraagt om wat jij wilt, om wie jij wilt leren kennen, wordt de kans heel wat kleiner. Zo werkt het ook met jezelf laten zien als ondernemer. De expert die gevraagd worden… vragen zelf ook! En zij weten aan wie ze wát precies moeten vragen. Wil jij weten hoe jij aan de passende journalist komt voor jouw bedrijf? Wil jij weten hoe jij jezelf aan media-aandacht kan helpen? Wil jij zorgen dat ze jou bellen in plaats van die concurrent.. die ze veel vaker lijken te vinden? Tijdens mijn workshop vertel ik je hier over… klik op deze LINK.