Wat doet een accountmanager? Betekenis en uitleg
Wat doet een accountmanager en hoe zet je een accountmanager in voor je bedrijf? Ik leg het uit!
Wat doet een accountmanager?
Accountmanager is een breed begrip. Ik heb de twee meest voorkomende betekenissen hieronder op een rijtje gezet:
Je hebt accountmanagers die eigenlijk vertegenwoordiger zijn. Deze accountmanagers bezoeken andere bedrijven om producten of diensten aan te bieden. Kom je iets met ze overeen, dan zijn zij meestal ook degene die je hierin verder begeleiden en jouw contactpersoon worden. Je ziet dit bijvoorbeeld vaak bij verzekeraars: als je een pakket met verzekeringen hebt afgesloten, helpt jouw accountmanager bij die verzekeraar je met al je vragen, wijzigingen en overige behoeften.
Daarnaast heb je accountmanagers die productmanager zijn. Vooral grotere bedrijven werken veel met dit soort accountmanagers. In de detailhandel, bijvoorbeeld. Deze accountmanagers zorgen ervoor dat winkels de juiste producten bestellen, deze bestellingen goed worden doorgevoerd en in de juiste winkels belanden. Ze weten niet alleen alles over hun producten, maar houden zich soms ook bezig met de sales en marketing ervan.
Accountmanager kan dus een veelzijdig beroep zijn. Daarom is het belangrijk dat je altijd goed informeert wat een bedrijf eronder verstaat. Die invulling verschilt enorm.
Meer uitleg nodig? Bekijk dan ook deze vlog:
Hoe zet je een accountmanager in voor je bedrijf?
Waarschijnlijk heb je, zonder dat je erbij stilstaat, als ondernemer al een paar accountmanagers, net als je die als particuliere consument hebt. Bij je verzekeringen, bijvoorbeeld, of bij de bank.
Wil je accountmanagers inzetten binnen je eigen bedrijf? Zorg dan dat je duidelijk op papier zet welke werkzaamheden hier voor jouw bedrijf onder vallen, want, nogmaals, de invulling is breed. Wil je iemand die zich bezighoudt met sales, de bestellingen en contacten of alleen met de marketing? Wees hier helder in. Zo voorkom je verwarring tijdens sollicitatiegesprekken en op de werkvloer.
Ik ben benieuwd wat je vindt van deze blog en vlog. Was dit leerzaam voor je? Deel het in de comments!
Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert
Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!