Wat is een aankoopbeslissing? Betekenis en uitleg

Wat is een aankoopbeslissing? Betekenis en uitleg

Aankoopbeslissing: betekenis en uitleg –Wat is een aankoopbeslissing, wanneer wordt deze gemaakt en wat kun je daar nou precies mee? Je leest (en hoort) het hier!

Wat is een aankoopbeslissing?

Een aankoopbeslissing is het moment waarop iemand kiest om tot een aankoop over te gaan. Onder deze aankoop verstaan we niet alleen het product zelf, maar ook de leverancier ervan.

Aan zo’n aankoopbeslissing kan veel voorafgaan. Stel bijvoorbeeld dat je een auto van een bepaald merk wilt, maar juist dat merk niet te verkrijgen is. Op zo’n moment spelen ineens allerlei situationele factoren een rol: ga je dan toch voor een ander merk (bijvoorbeeld omdat je beste vriendin zegt dat dit ook een heel goed merk is), wacht je tot de leverancier waar je deze aankoop wilde doen dit merk weer heeft, of loop je stad en land af totdat je het gevonden hebt?

Zo krijg je meer inzicht in de aankoopbeslissing van jouw klant

Als marketeer is het natuurlijk erg interessant om te kijken wanneer en hoe mensen precies de beslissing nemen om jouw  product te kiezen. Want hoe meer je daar over weet, hoe beter je erop kunt inspelen.

Een hele simpele manier om hierachter te komen, is door het ze te vragen: waarom kies je voor mijn merk/dienst/product? Noteer alle antwoorden en kijk of je terugkerende elementen herkent.

 

Vond je deze vlog nuttig? Abonneer je op mijn YouTubekanaal voor meer praktische promotips en exclusieve behind-the-scenes!

Schrijf jouw tip of advies als reactie onder deze post!