7+ soorten pitches die altijd werken in de media
Wil je als ondernemer, expert of thought leader regelmatig in de media verschijnen? Dan heb je een nieuwswaardige (lees: voor de media interessante) pitch nodig. Maar wat werkt nu écht? Terwijl een goed verhaal belangrijk is, draait succesvolle pr om meer dan alleen die ene grappige anekdote.
Afgelopen week sprak ik een collega uit een ander land en samen kwamen we tot de conclusie dat deze soorten verhalen in zowel Nederland als het Verenigd Koninkrijk werken. Hieronder deel ik acht soorten mediapitches die altijd goed werken en wat erbij komt kijken om jouw verhaal nieuwswaardig te maken.
1. Jouw (afwijkende) mening
Een sterke mening scoort altijd goed in de media. Maar alleen als het écht ergens over gaat. Wat is jouw afwijkende kijk op de markt, jouw vakgebied of de manier waarop bedrijven werken? Journalisten zijn altijd op zoek naar experts die durven zeggen wat anderen niet durven. Zorg ervoor dat jouw mening goed onderbouwd is en dat je eventueel data of voorbeelden hebt die jouw visie ondersteunen.
2. Een andere manier van werken
Wat doe jij anders dan je concullega’s? Misschien werk je zonder vaste kantooruren, hanteer je een radicale aanpak in klantcommunicatie, of heb je een disruptieve dienst ontwikkeld. Journalisten smullen van verhalen waarin iemand afwijkt van de norm, zolang je ook kunt aantonen dat je zo werkt en dat jouw aanpak werkt.
3. Je (gekke) hobby
Heb je naast je werk een opvallende hobby, zoals specifieke dingen fotograferen, alpaca’s fokken of bergbeklimmen? Persoonlijke verhalen werken goed omdat ze je menselijk maken. Dit type pitch is vooral krachtig als je een link kunt leggen tussen je hobby en je werk. Misschien helpt je extreme sport je om met stress om te gaan of inspireert je creatieve hobby je zakelijke innovaties.
Jan Jaap van Drukwerkdeal stond met zijn hobby in Elsevier deze week. Een voorbeeld van hoe zijn hobby media-aandacht aantrok.
4. Van arm naar rijk
Verhalen van selfmade ondernemers blijven intrigeren. Wat heb je overwonnen om te komen waar je nu bent? Maar pas op: authenticiteit is cruciaal. Overdrijf niet en focus niet alleen op je succes, maar vooral op de weg ernaartoe. Wat waren je grootste uitdagingen? Welke offers heb je moeten brengen?
Sigourney vertelde over haar weg naar vergeving en kreeg zo zichzelf en haar boek in de media – twee pagina groot in Flair.
5. Hoe ben je een beter mens geworden?
Heb je een persoonlijke of zakelijke transformatie doorgemaakt? Misschien ben je door een moeilijke periode gegaan die je nu sterker maakt in je werk. Of heb je van een grote fout een belangrijke levensles geleerd. Dit soort verhalen zijn krachtig omdat ze kwetsbaarheid tonen én een positieve boodschap hebben.
6. Van baan naar ondernemer of schrijver
Een carrièreswitch of de sprong naar het ondernemerschap zijn verhalen die altijd goed werken. Vertel niet alleen wát je hebt gedaan, maar vooral waarom. Wat was je drijfveer? Welke obstakels kwam je tegen? En welke lessen kunnen anderen hieruit trekken? Media houden van de ‘waarom?’ Wat drijft je en hoe is dat zo ontstaan?
7. Van een ander land of platteland naar de stad (of andersom)
Verhuisverhalen, zeker als het gaat om grote veranderingen in cultuur of levensstijl, bieden veel haakjes voor de media. Wat heb je geleerd van je tijd in het buitenland of op het platteland? Hoe heeft het je kijk op zaken doen beïnvloed? Journalisten vinden het interessant als je met een frisse blik naar een bestaande markt kijkt. Helemaal als je uit een ander land komt en nu hier woont, of andersom natuurlijk.
8. Iets of iemand kwijtgeraakt en levenslessen geleerd
Verlies en veerkracht zijn universele thema’s die mensen raken. Heb je een moeilijke periode meegemaakt en ben je daar sterker uitgekomen? Misschien heeft het je bedrijf geholpen om empathischer met klanten om te gaan of heeft het je visie op leiderschap veranderd.
Zorg dat je jouw verhalen paraat hebt. Ken je levensverhaal, weet wat de verhalen zijn die je richting de media kan vertellen. Zorg dat je ze kent en zet ze op papier. Tijd om de media in te gaan en ze te laten weten wie jij bent! Hulp nodig hiervoor? Wil je sparren over jouw verhalen of hulp bij het pitchen richting de media? Stuur me gerust een bericht!
De headerfoto van deze blog is gemaakt door Holland Park Media tijdens de opname van de DutchTechOnHeels-podcast bij The Hague Tech.