64 manieren om te zorgen dat ze voor je kiezen
Aangenaam verrast werd ik door het boek ‘Wat je van politici kunt leren als je meer invloed wilt hebben’. Het boek heet ‘Kies mij’. Op basis van heel wat wetenschappelijk onderzoek – het boek eindigt met heel wat bronnen – zet het alles op een rij wat je kunt leren om te zorgen dat mensen voor je kiezen. Het boek is een paar jaar oud, maar het lijkt alsof het gisteren is uitgegeven. Wat is en wat blijft deze materie toch enorm actueel.
Wat maakt iemand nu opvallend tussen de anderen? Er zijn 64 manieren om te zorgen dat ze voor je kiezen.
Niet piepen, maar brullen
Allereerst: niet piepen, maar brullen. Gebruik niet te simpele jip-en-janneketaal; met moeilijke woorden denken ze dat jij weet waar je het over hebt. Lijk op je publiek – ze herkennen zich graag in jou. Ook je lengte is belangrijk: hoe langer je bent, hoe serieuzer ze je nemen. Oftewel: aantrekken die hakken (ik doe zelf niet mee, maar de schrijver raadt het iedereen aan) of dikke zolen. Kleding is belangrijk. Trek iets aan waardoor mensen je serieus nemen. Ook de titels moet je inzetten – show what you’ve got! Lach – en dan vooral met een echte lach –, want daardoor nemen mensen je serieus. Maak oogcontact en wees eerlijk. Scheer je (als man). Maak grappen en doe aan framing – dat maakt dingen begrijpelijk.
Wees herkenbaar en betrouwbaar
Ook een gezamenlijke vijand helpt. En er opvallend uitzien. Het zorgt dat je herkenbaar bent en mensen het sneller over je hebben en daarmee je sneller leuk vinden. Knap zijn kan helpen, maar het kan ook zijn dat ze je minder betrouwbaar vinden. En betrouwbaar zijn is belangrijk. Zorg daarom ook dat je jezelf beheerst. Laat die kas met rust, houd iedereen heel en zorg dat je altijd nuchter achter het stuur stapt.
Niet helemaal ethisch, maar volgens de schrijver helpt het wel: lieg
Het is niet helemaal ethisch, maar volgens de schrijver maakt het wel dat ze voor je kiezen.
Lieg gerust de boel bij elkaar. En ook flink losgaan op Twitter helpt om gezien te worden. Überhaupt helpt grofgebekt zijn. Er zijn voorbeelden te over van politici die hiermee hun aandacht opeisen. Neem grote risico’s – het kan zomaar écht wat opleveren. Vertegenwoordig een grote groep mensen. Kiezen helpt ook om gekozen worden. Wees gerust een narcist. Wees ook gerust wat immoreel. De feiten maken niet helemaal uit, lekker klinkende oneliners zijn belangrijker. En bij dit alles: zorg dat je niet zweet en dat je haar goed zit.
Wees een expert
Wees een expert of verwijs er naar een. Ontwijk bij een interview gerust de vragen. Zorg dat je zegt wat je zelf wilt zeggen. Dan kan je jouw boodschap overbrengen. Praat ook snel. Het zorgt dat het mensen worden overrompeld. Herhaling werkt ook prima. Mocht je dezelfde woorden te saai vinden, gebruik dan metaforen om een verhaal te vertellen. Het blijft lekker hangen. Of gebruik een driestapstrappetje om iets te zeggen. Denk bijvoorbeeld aan de ”ik ben niet links, ik ben niet rechts, maar rechtdoorzee” van Rita Verdonk. Dat blijft heel lekker hangen in het geheugen. Lekker bluffen werkt ook goed. Denk ook eens na over wat persoonlijke anekdotes die jouw verhaal aanvullen. Als laatste kun je natuurlijk ook wat procenten erin gooien. Getallen geven status.
Zorg voor contrast
Nog wat andere tips: zorg voor contrast. Zet je stevig af. Een rijmende spreuk kan daar ook bij helpen. Ook rare gebaren maakt mensen alert. Verzin iets en herhaal het. Wees optimistisch en wees een voorbeeld. En maak ook wat verwachtingen waar en laat deze dan ook weer zien, dat maakt geloofwaardig. En mensen willen graag iemand die te geloven is. Maak ook af en toe een fout – het maakt zo lekker menselijk. Als je wilt dat mensen je serieuzer nemen, kun je ook een bril gaan dragen. Wees ook een gulle gever. Mensen voelen zich verplicht om daarna wat terug te doen.
Naast dit alles is het goed dat je actief mensen voor je laat kiezen. Maar het is ook van belang dat ze überhaupt een keuze maken. Motiveer mensen gerust om een keuze te maken. Help ze!
Tot zover een relaas aan tips en tricks uit het boek ‘Kies Mij’. Welke spreekt je het meeste aan?
En hoe zorg je ervoor dat de media voor jou kiest?
Kan jouw bedrijf een mediaboost gebruiken, maar heb je geen idee hoe je dit aanpakt? Volg dan mijn online training Zo kiest de media voor jou! Voor slechts een paar tientjes ontdek jij hoe je jouw business naar the next level tilt!
Lees meer over mijn online training Zo kiest de media voor jou!