3 stappen naar media-aandacht (free publicity) met jouw verhalen
Met aantrekken van free publicity heeft wat liefde en werk nodig. Het is net als sales en/of marketing – voordat je prospects (het resultaat van marketing) of sales (een nieuwe klant) vindt, heb je al wat stappen gezet.
‘Even in de media komen’ heeft wat voorbereiding nodig. Hiervoor heb je een paar stappen te zetten. Hieronder de 3 stappen die ik aanbeveel.
Stap 1 - Het ontdekken van de kansrijkste nieuwshaken
Dit is het proces waarin je actuele onderwerpen, trends of gebeurtenissen zoekt die nieuwswaardig zijn rond jouw bedrijf of expertise. Deze nieuwshaken zoek ik het liefst live, bij jou of mij op kantoor.
Wat is een nieuwshaak?
Een nieuwshaak is het haakje waarmee je jouw verhaal verbindt aan iets actueels. Dit kan een nieuw product of een nieuwe dienst zijn, een mijlpaal binnen het bedrijf (bijvoorbeeld een nieuwe investeerder, een nieuw kantoor, een nominatie), of een maatschappelijk thema, zoals het opzetten of ondersteunen van een goed doel.
Het doel is om onderwerpen of verhalen te ontdekken waarmee we de aandacht van de media kunnen trekken, zodat je bedrijf of jijzelf uitgenodigd wordt voor interviews en in publicaties verschijnt.
Stap 2 - Het opstellen van een passende PR-planning
Na de eerste bijeenkomst waarin we op zoek zijn gegaan naar de meest veelbelovende nieuwshaken, is het essentieel om deze in een PR-planning (of PR-plan) vast te leggen.
Dit plan moet helder aangeven wanneer en met welk verhaal naar buiten kan worden getreden. De planning moet goed doordacht zijn en rekening houden met de timing, doelstellingen en de geschiktste mediakanalen om de maximale impact te bereiken.
Stap 3 - Het verkrijgen van media-aandacht (free publicity) met je verhalen
Na het vinden van de nieuwshaken en het opstellen van de PR-planning mét deze verhalen is het tijd om free publicity binnen te halen.
Deze derde stap richt zich op het daadwerkelijk uitvoeren van de opgestelde PR-planning om effectieve media-aandacht te genereren. Dit kan inhouden dat je persberichten verstuurt naar relevante journalisten, contact zoekt met de media met een passende mediapitch en deelneemt aan interviews.
Het doel is om de aandacht van de media te trekken en hen te interesseren om over jouw verhaal te schrijven. Dat kan zijn door jouw persbericht te publiceren of jou hierover te interviewen.
Let op: We praten hier over free publicity
Free publicity houdt in dat we media-aandacht genereren zonder het in te kopen. Dit is het tegenovergestelde van advertenties inkopen.
Het succes van deze derde stap is afhankelijk van de relevantie en nieuwswaarde van je verhaal, de effectiviteit van je PR-tactieken en de goodwill die je bij de media rondom jouw bedrijf hebt opgebouwd.
Ben jij klaar om voor de komende 12 maanden een doordachte PR-planning op te zetten? Vul het contactformulier in, en ik stuur je mijn aanpak toe!